Rejlers Finlandille insinööripalvelujen verkkokauppa ensimmäisten joukossa Suomessa

elo 16, 2021 | Blog

Rejlers näyttää suuntaa vastaten Z-sukupolven ostotottumuksiin ja näiden digitalisoitumisen kehittämiseen, avaamalla palveluilleen verkkokaupan tiettävästi ensimmäisenä insinööritoimistona Suomessa. Rejlersin verkkokauppa aukeaa 1.9.2021.

Koronavuodet ovat kiihdyttäneet verkkokauppojen suosiota maailmanlaajuisesti, ja palvelujen ostomahdollisuus on kasvanut siinä missä konkreettisten tuotteidenkin. Rejlersillä verkkokauppaidea ei kuitenkaan syntynyt poikkeusaikojen vaatimuksista, vaan kyseessä on pitkään haudottu hanke, joka päätettiin toteuttaa nopeasti muuttuvan maailman myötä tulleiden uusien toimintatapojen innoittamana. Perusteellisen pohjatyön sekä erilaisten suunnitteluvaiheiden jälkeen verkkokauppa on nyt valmis avaamaan ovensa kaikille insinööripalveluja tarvitseville.

Verkkokauppahanke esiteltiin teollisuustoimialan ja koko yhtiön johtoryhmässä, joissa molemmissa nähtiin verkkokaupalla olevan vahva uutuusarvo asiantuntijapalveluiden myynnissä sekä houkuttelevuustekijä diginatiivien ostajien piirissä, sanoo Tero Vuonos, Vice President, Customers, Rejlers Finland.

Digitaalisessa maailmassa varttunut Z-sukupolvi on 1990-luvun puolivälin jälkeen ja 2000 –vuosikymmenen alussa syntynyttä sukupolvea, jonka edustajat alkavat saada opintojaan päätökseen ja siirtymään työelämään. Rejlersillä uuden sukupolven tuomat käyttäytymistottumukset on tiedostettu jo pitkään, ja Z-sukupolven myötä ostokäyttäytyminen ja työelämän käytännöt tulevat muuttumaan entistäkin digitaalisemmiksi.

Entistä suurempi osa palveluista ja niiden myynnistä siirtyy maailmassa verkkoon, eivätkä asiantuntijapalvelut ole siinä poikkeus. On mielenkiintoista nähdä kuinka markkina ottaa vastaan tämän tavan tehdä asiantuntijapalvelujen kauppaa, sanoo Vuonos.

Eroon pitkistä tarjous- ja tilausprosesseista

Erilaiset digitaaliset palvelut ja käytännöt alkavat olla jo luonteva osa kaikenikäisten ihmisten elämää. Mobiililaitteilla hoidetaan monenlaiset arkipäivän asiat tuotteiden ja palvelujen vertailuista ostoprosessiin ja maksamiseen asti. Verkkokauppaostokselta odotetaan nopeaa ja vaivatonta kaupantekoa, ja vaikka verkosta ostaminen tapahtuukin asiakkaan puolelta itsenäisesti, niin asiakaskokemus ja asiakaspalvelu ovat tärkeässä roolissa tässäkin ostomuodossa.

Asiakaskokemus on tärkeää verkkokaupassakin. Asiantuntijamme osaaminen tulee asiakkaidemme käyttöön luvatussa laajuudessa ja aikataulussa ilman pitkällisiä tarjous- ja tilausprosesseja. Verkkokaupan muodossa asetamme palvelumme entistäkin helpommin saataville, Vuonos sanoo tyytyväisenä.

Rejlersin verkkokaupassakaan ei asiakasta jätetä yksin. Tilauksien sujuvuudesta pidetään tiukasti kiinni, ja jokaisesta verkko-ostoksen tilausprosessista vastaa yksi henkilö tai tiimi, riippuen palvelun laajuudesta.

Tuotteemme ovat jalostettu tarkasti määritettyyn tarpeeseen, eikä niiden kuvaukset jätä asiakkaillemme epäselvyyttä millaista palvelun sisältöä asiakas voi tuotteen ostettuaan meiltä odottaa. Tuotteistettuja palveluja myydään tiukan aikaraamin puitteissa. Jokaiselle tehtävälle on varattu oma aikansa ja siinä on pysyttävä, huomauttaa Vuonos.

Insinööripalvelujen mystisyys ymmärrettäviksi palvelupaketeiksi

Insinööripalvelut mielletään usein monimutkaisiksi prosesseiksi, joita on vaikea hahmottaa. Rejlersin verkkokaupan yhtenä tarkoituksena onkin esitellä insinööriosaamisen palvelut ymmärrettävällä tavalla.

Insinööripalvelut ovat tuotteistettavissa helposti ymmärrettäviksi ja selkeästi hinnoitelluiksi paketeiksi. Me poistamme kynnyksen ja mysteerisyyden asiantuntijaosaamisen ja sen käyttökohteen väliltä, Vuonos sanoo ja täsmentää: – Jos markkinoilla on tarve osaajille, me voimme myydä sen verkkokaupassa kaikille tarvitsijoille. Asiakkaitamme ovat kaikki osaamisestamme hyötyvät.

Rejlersin verkkokauppaan on tulossa ensi alkuun noin 15 erilaista tuotetta, jotka palvelevat kaikenkokoisia yrityksiä toimialasta riippumatta. Kyseessä on samalla testaus, jolla kartoitetaan palvelujen kysyntää nimenomaan verkosta ostettaessa.

Verkkokaupalla saamme näkyvyyttä helposti ostettaville palvelutuotteillemme ja voimme tarjota niille dynaamisemman käyttöliittymän. Valitsimme hyvät kategoriansa edustajat, joilla voimme osoittaa, kuinka monipuolisia palveluja olemme tuotteistaneet verkkokaupassa myytäviksi. Tuotteita on tulossa monia lisää, nämä ensimmäiset ovat koepallomme markkinoille, joilla testaamme millaisia palveluja asiakkaamme ovat valmiita verkkokaupasta ostamaan, Vuonos sanoo.

Enemmän aikaa vaativien projektien myynnille

Verkkokauppa tulee palvelemaan kaikkia asiakkaita, niin uusia kuin nykyisiäkin.

Verkkokauppatuotteet palvelevat kaikenlaisia kohderyhmiä, kuten tuotantolaitoksia, laitevalmistajia, yrittäjiä ja perheyrityksiä. Lisäksi nykyiset asiakkaat saattavat löytää valikoimasta palvelun, jota eivät ole vielä käyttäneet. Verkkokauppa saattaa tarjota kontaktipinnan myös kokonaan uudelle asiakaskunnalle, joka ei ole aikaisemmin käyttänyt insinööritoimistojen palveluja, sanoo Vuonos.

Rejlersin verkkokauppa aukeaa syyskuun ensimmäisenä päivänä. Kuinka sitten insinööripalvelujen myynnin digitalisoituminen tulee vaikuttamaan myyjän rooliin Rejlersillä?

Odotamme innokkaasti verkkokaupan aukeamista ja uskomme vahvasti, että tällä uudistuksella saavutamme entistäkin paremman ja laajemman asiakaspalvelumallin. Verkkokauppa mahdollistaa sen, että myyjiemme aika tulee olemaan entistä enemmän käytettävissä räätälöitävien projektien myynnissä, kun tuotteistetut palvelut myyvät verkkokaupassa itse itsensä, sanoo Vuonos.

 

Lisätietoja

Tero Vuonos, Vice President | Customers
+358 40 801 1646, etunimi.sukunimi@rejlers.fi

 

Tero Vuonos

Tero Vuonos

Vice President

Customers

+358 40 801 1646
etunimi.sukunimi@rejlers.fi